Selected Publications (in English)

 

Tarvainen, Anne (2019). Music, Sound, and Voice in Somaesthetics: Overview of the Literature. Journal of Somaesthetics 5(2), 8-23. https://somaesthetics.aau.dk/index.php/JOS/article/view/3602

Tarvainen, Anne & Päivi Järviö (2019). Preface: Somaesthetics and Sound. Journal of Somaesthetics 5(2), 4-7. https://somaesthetics.aau.dk/index.php/JOS/article/view/3601

Tarvainen, Anne (2018a). Democratizing Singing: Somaesthetic Reflections on Vocality, Deaf Voices, and Listening. Pragmatism Today vol. 9, no. 1, Summer 2018, 91-108. http://www.pragmatismtoday.eu/summer2018/Democratizing-Singing-Somaesthetic-Reflections-on-Vocality-Deaf-Voices-and-Listening-Anne-Tarvainen.pdf

 

— (2018b). Singing, Listening, Proprioceiving: Some Reflections on Vocal Somaesthetics. In Shusterman Richard (ed.) Aesthetic Experience and Somaesthetics (Studies in Somaesthetics 1). Leiden & Boston: Brill, 120-142. Download (.pdf).

 

Selected Publications (in Finnish)

 

Tarvainen, Anne (2016). Vokaalinen soomaestetiikka. Kehotietoisuuden esteettiset mahdollisuudet ihmisen äänenkäytössä ja kuuntelemisessa. [Vocal Somaesthetics. The potentials of body awareness in vocalizing and listening.] The Finnish Yearbook of Ethnomusicology 28, 1–39. https://doi.org/10.23985/evk.60239

— (2012). Laulajan ääni ja ilmaisu – Kehollinen lähestymistapa laulajan kuuntelemiseen, esimerkkinä Björk. [Singer’s Voice and Expression – A Bodily Approach to Listening to a Singer, Using Björk as an Example.] [PhD thesis.] Publications of the Finnish Society for Ethnomusicology 20. Tampere: Tampere University Press. http://urn.fi/urn:isbn:978-951-44-8803-0

 

— (2008). Elämyksestä analyysiin. Laulajan ilmaisun kuuntelemisen kehollisia ja liikkeellisiä ulottuvuuksia. [From Experience to Analysis. The bodily and motional aspects of listening to a singer’s interpretation.] Musiikki 1, 18–48.

— (2006). Käheys. Laulajan äänenlaadun tarkastelua fysiologisesta, kokemuksellisesta ja kulttuurisesta näkökulmasta. [Hoarseness. The Observation of singer’s voice quality from the physiological, experiential and cultural perspectives.] The Yearbook of Ethnomusicology 18. Helsinki: The Finnish Society for Ethnomusicology, 77–108.

 

Comprehensive list of publications

Download the comprehensive list of publications here (.pdf)

© 2020 Anne Tarvainen